Teja
Januari 2022
Nederlands kampioen Cricket worden én binnen enkele jaren een uitermate succesvol bedrijf neerzetten; dat vraagt om visie, hard werken, talent en doorzettingsvermogen. Sulaiman Tariq deed het gelijktijdig, als voorzitter van de Rotterdamse cricketclub Punjab, keerde hij afgelopen jaren het tij van de noodlijdende club. En groeide StrateX uit tot een organisatie van formaat.
Zijn geheim? Een manier van denken die je zowel in cricket als ondernemerschap terugvindt. Cricket professional en StrateX-collega Teja Nidamanuru over 6 parallellen tussen Cricket en succesvol ondernemerschap.
Cricket heeft een rijke historie. Een basis waaraan cricketclub Punjab moderne techniek heeft toegevoegd: zij gebruiken de nieuwste uitrustingen en weten fysiek het beste uit zichzelf te halen. Een slimme mix van bewezen kennis en nieuwe technologie, die ook voor succesvolle bedrijven belangrijk is. En zeker onderdeel van het succes van StrateX.
Je cricket tegenstander verslaan lukt alleen met een goed doordachte strategie. Eenmaal op het veld moet je je snel kunnen aanpassen en bijsturen in het moment. De condities op het veld veranderen namelijk voortdurend. Ook hier ligt de parallel met organisaties: het is de combinatie van vooruitdenken en flexibel blijven in het dagelijks werk.
Last but not least: zowel bij cricket als in bedrijven vormen mensen het hart. Met de juiste mensen op de juiste plek in het team verhoog je zowel de prestaties van het team als die van het individu.
Cricket wijkt af van andere sporten doordat het een individuele en teamsport tegelijk is. Als de batter ‘runs’ scoort, dan tellen die voor zijn persoonlijke score en voor het team. Als een bowler (de speler die de ballen naar de batsman gooit) een wicket raakt, dan is dat zijn ‘wicket’, maar ook die van het team.
Die sterke link tussen persoonlijk en gezamenlijk succes maakt het team vele malen krachtiger. Het succes van de ander is nu ook jouw succes. Ook dat is een van de geheimen achter een goed team en een goed draaiende organisatie. En, niet geheel toevallig, meegenomen uit de cricketsport en verankerd in de cultuur van StrateX.
‘StrateX heeft veel (top)sporters, waaronder cricketspelers in huis. Dat is geen toeval, dat is strategie.’
De statistieken van cricket liegen er niet om: zo’n 80% van de tijd faalt een speler, door het oncontroleerbare. Cricketspelers zijn volhouders. Het spel duurt lang, soms dagen en vergt veel doorzettingsvermogen, geduld, vastberadenheid en uithoudingsvermogen. Allemaal kwaliteiten die succesvolle organisaties ook kenmerken: niet opgeven en blijven gaan voor succes.
Zo’n 8 jaar geleden had de Rotterdamse cricketclub Punjab geen jeugdleden. Door te investeren in individuele aandacht, gerichte trainingen en talentontwikkeling groeide de jeugd uit tot zo’n 50 spelers. En dat aantal blijft groeien. Deze spelers zijn de toekomst van de club. Ook bij StrateX groeide afgelopen jaren -en nog steeds- het aantal medewerkers snel. Wij geloven in gelijke kansen, gerichte trainingen en hard werken, in combinatie met talentontwikkeling.
Doordat cricketclub Punjab van ‘scratch af aan’ weer is opgebouwd, slaagden zij er in Nederlands kampioen te worden dit jaar.
Op vergelijkbare manier is StrateX in enkele jaren uitgegroeid van een start-up tot een volwaardig bedrijf dat inmiddels toonaangevend is in workforce management. StrateX heeft alle soorten wfm expertise in huis, en meer! Eigen software, consultancy, training en partnerships waar klanten direct van profiteren.
De crux van zowel cricket als ondernemerschap? Het succes voor ogen houden, op de weerbarstige weg naar de top. Een duidelijke visie op succes. Maar ook jarenlange inzet, ‘gewoon’ keihard werken, blijven investeren in mensen en technologie.
‘Het is de crux van cricket.’
Cricket is een onvoorspelbaar spel waarbij iedere wedstrijd opnieuw alle teams kans hebben om te winnen. Dat maakte het extra bijzonder om dit seizoen met Punjab in het topklassement terecht te komen. Om als favoriet op het veld te staan en de finale te winnen, terwijl je weet dat de winst nooit zeker is en er geduchte tegenstanders zijn.
Wat wel voorspelbaar en stabiel is, is de samenstelling en het sterke karakter van het team. Samen met het management, de ondersteuning en de begeleiding prestaties leveren. Zonder dat hadden we het kampioenschap nooit gewonnen. En zonder dat hadden we ook geen succesvol bedrijf kunnen neerzetten.
Het winnen van het kampioenschap is een moment om nooit meer te vergeten en die we komende jaren zullen blijven koesteren. Net zoals we bij StrateX graag successen vieren.
Al met al niet zo gek dat StrateX hoofdsponsor is van Punjab. Veel medewerkers spelen daar met veel passie, waaronder Sulaiman Tariq, CEO en oprichter van StrateX. Sulaiman is ook de voorzitter van deze club en heeft met zijn visie, passie en hard werken de club succesvol geleid en gesteund.
Teja Nidamanuru werkt bij StrateX als product manager en heeft de afgelopen jaren geholpen het bedrijf op te bouwen. Hij komt uit Nieuw-Zeeland en was daar professioneel cricketspeler. Zijn handelsmerk is zijn brede lach en positiviteit die hij graag uitdraagt binnen en buiten StrateX. Hij is een teamspeler en heeft interesse in de mensen om hem heen. Van nature stimuleert hij iedereen het beste uit zichzelf te halen. Samen met het team van Punjab werd hij dit jaar Nederlands kampioen cricket.